Proefproject digitale watermeters in 2022, grote uitrol vanaf 2023

Print

Jouw drinkwaterfactuur even beknopt voorgesteld: 3 in 1

  • 23% van je waterfactuur gaat naar je bovengemeentelijke bijdrage voor zuivering van afvalwater
  • 32% gaat naar de gemeentelijke bijdrage voor de afvoer van afvalwater
  • 45% gaat naar de productie en levering van drinkwater (prijs per m³)

Je betaalt 5,58 euro voor de levering, afvoer en zuivering van 1.000 liter drinkwater. Dat is…

  • 17 keer de was doen
  • 20 keer een douche nemen
  • 4.000 glazen water drinken
  • 100 keer de vaatwasser laten draaien.

Om ervoor te zorgen dat je ook de komende jaren voldoende en kwaliteitsvol kraanwater hebt, investeert De Watergroep, permanent in de installaties en in de kwaliteit van jouw drinkwater. Daarnaast investeren ze in nieuwe technologie zoals digitale watermeters en innovatieve technieken om drinkwater te produceren of water op te vangen, te zuiveren en te hergebruiken.

Waterbedrijven mogen hun tarieven niet zomaar aanpassen maar leggen om de 6 jaar een nieuw tariefplan voor aan de WaterRegulator. Binnenkort dient De Watergroep haar tariefplan in voor de periode 2023-2028. Ze geven hun klanten graag inspraak in deze plannen. Surf daarom vanaf 20 juni naar www.dewatergroep.be/tariefplan om het tariefplan in te kijken. Vragen of opmerkingen? Reageer ten laatste op 20 juli 2022.

Momenteel loopt er een grootschalig proefproject: waterbedrijven FARYS, De Watergroep en Pidpa installeren in de loop van 2022 zo’n 70.000 digitale watermeters bij klanten. Ze werken daarvoor samen met Fluvius, dat in heel Vlaanderen digitale energiemeters installeert. Zo krijg je als klant maar 1 technieker over de vloer die ineens jouw meters van het gas, de elektriciteit én het water vervangt. Tegen 2030 vervangt De Watergroep bij al haar klanten de oude watermeter door een digitaal exemplaar. Meer inzicht en minder gedoe!

Ontdek het gemak van een digitale watermeter:

  • Je hoeft je meterstanden niet meer door te geven, zelfs niet als je verhuist.
  • Je volgt je dagelijkse waterverbruik op de voet. Voorlopig nog via het display van jouw watermeter, later ook in jouw online klantenzone.
  • In de toekomst krijg je een melding als er iets abnormaals is aan je waterverbruik. Zo spoor je waterlekken sneller op.

De digitale watermeter is ook beter voor het milieu. Een digitale watermeter betekent geen meterkaartjes en geen meterstandopmeters meer; dus minder bestelwagens op de weg en een aanzienlijke verlaging van onze CO2-uitstoot.

Drie veel gestelde vragen over de digitale watermeter:

  • Hoeveel kost de installatie?

De installatie van een digitale watermeter is gratis.

  • Heb ik een stopcontact of wifi nodig?

Nee, de watermeter werkt op een batterij die jarenlang meegaat.

  • Moet ik zelf iets voor de installatie doen?

Nee, een medewerker van De Watergroep neemt contact op voor een afspraak als je aan de beurt bent.
Tegen 2030 zullen we bij al onze klanten digitale watermeters installeren: bijna anderhalf miljoen in totaal.

Meer info over de digitale watermeter via www.dewatergroep.be/digitalewatermeter.