Burgerlijke stand gaat digitaal vanaf 31 maart

Print

De papieren geboorte- of huwelijksakte mag vanaf 31 maart 2019 definitief de geschiedenisboeken in. De digitale akte, opgeslagen in een centrale databank, komt in de plaats. De ambtenaar van de burgerlijke stand zal een akte voortaan ook enkel elektronisch ondertekenen.

Bij een geboorte, naamsverandering of huwelijk ondertekenen ambtenaren van de burgerlijke stand voortaan elektronisch de akte met hun elektronische identiteitskaart. U moet zelf uw handtekening niet meer zetten.

Uniforme uittreksels

De verplichte digitalisering maakt komaf met de ongemakken van de miljoenen papieren aktes die in de gemeentehuizen en de rechtbanken worden bewaard. Dat betekent een flinke besparing op papier, ruimte en bewaringskosten.

Ook wordt het Rijksregister automatisch bijgewerkt wanneer een akte wordt gewijzigd. U hoeft zelf ook geen aktes meer op te vragen, want de gemeente kan ze op aanvraag doorgeven aan andere diensten dankzij de rechtstreekse toegang tot de databank. De uittreksels worden op een uniforme manier afgeleverd en kunnen alleen digitaal worden opgemaakt of gewijzigd door medewerkers met de juiste toegangsrechten.

Grote digitaliseringsoperatie

De gemeenten, rechtbanken en buitenlandse consulaten hebben zich maandenlang voorbereid op de komst van de centrale databank (DABS). Oude akten uit de lokale registers werden overgezet naar de nieuwe databank. In totaal worden er 589 gemeentelijke registers en 102 consulaire posten uit het buitenland geïntegreerd in de databank.